Tuesday, April 17, 2012

Bicara hati buat Kau yang Satu

Sederap jantungku bergelodak, aku terpana dengan kalimah Tuhanku yang menciptakan. Betapa aku jauh menempatkan ingatanku kepadaNya.

Sepanjang pengajianku di perbukitan ilmu, entah berapa kali aku beristighfar dengan penuh ketulusan. Bibirku sangat ketandusan dari mengingatiMu Tuhan Rabbul ‘Alamin. Sering aku dihimpit kepelbagaian amanah, aku seolah-olah mengutamakannya lebih sehingga terkadang lupa untuk mengharap bantuanMu dalam melaksanakan segunug amanah yang sememangnya datangnya dariMu.. Allahu Rabbi..

Sesungguhnya aku menggalas amanah, memikul beban dakwahMu, semata-mata untuk melihat kesucian Islam mekar mewangi menyelinap ke seluruh kehidupan masyarakat varsiti khususnya. Namun, mungkin biar ketulusan hati membenarkan jasad ini berhayun melunaskan beban itu, hati pula kurang dibajai dengan tazkiyah bunga cintaMu.

Ya Allah.. sungguh Engkau selalu mendampingiku, dan aku sangat rindu untuk mendampingiMu. Cuma aku yang sering terleka menyedari kehadiranMu. Cintaku padaMu kelewatan ini semakin berombak merdu bak ombak tenang di gigi-gigi pantai, amat mendamaikan.. itupun setelah kusadari, begitu banyak amalanku yang terbiar tidak kupeduli. Itupun setelah kusadari, semakin hari ujian semakin kuat menguji.. itupun setelah kusedari, disebalik ujian, Kau tetap mengurniakan aku nikmat yang nilainya tiada tandingi..

Dan kini kukenal erti redha. Kau anugerahkan insan keliling yang juga mencintaiMu. Mereka mampu mengingatkanku saat aku lupa, terleka, alpa dibuai syurga dunia, yang janjinya hanya untuk sementara. Merekalah yang meneguhkan hatiku tatkala aku diuji, agar aku tidak putus harap denganMu. Mereka menenangkanku tika aku meratap sayu hilangnya sedikit nikmatMu dengan mengingatkanku jauh lebih banyak nikmatMu yang masih kau pinjamkan. Mereka jugalah yang mengajarkanku erti syukur, redha dalam setiap Qadha’ Qadar yang telah Kau tetapkan buat semua hambaMu.. Allahu Rabbi.. Sungguh! Aku tidak kuat sendiri..

1 comments:

nura_mirazwa said...

Alhamdulillah. sayu je bila baca entry ni.. semoga kakak sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang ALLAH . :)

Post a Comment