Wednesday, October 12, 2011

Terkadang Ayah.......

Salamullahi'alaikum wbt..
Selawat dan salam buat Junjungan Besar Nabi saw, kagum dengan kejernihan budi pekertinya, sehingga kini, tiada seorang pun manusia yang berselisih pendapat mengenainya.. Allah.. Moga kita dapat mencontohi peribadi akhlak Baginda saw, di setiap sudut kita bernafas, bukan hanya di 'Masjid'.

Aku tidak berniat untuk meluahkan isi hati di sini, apatah lagi ingin menceritakan hal peribadi untuk bacaan umum. Akan tetapi, aku merasakan tidak ada salahnya untuk kita sama-sama berkongsi, perihal seorang bapa.............

Perjalanan pulangku dari melayan kerenah 'Si Merah' bersama teman, tiba-tiba terpancul istilah 'ayah' keluar dari lidah sahabatku. Diceritanya, dia memeluk erat bapanya sewaktu mengambil keputusan PMR suatu ketika dahulu, tanpa menghiraukan orang sekeliling. Mungkin tindakan luar jangka katanya, kerana itu merupakan kali pertama dia berkelakuan sedemikian. Bapanya tidak mengelak, malah memberi kata semangat untuk dia terus kuat, sambil memujuk menenangkannya.

Seorang lagi temanku yang turut berada sama di dalam 'Si Merah' tidak ingin melepaskan peluang, juga menceritakan bahawa dia baru sahaja menghantar mesej kepada bapanya, "I miss my dad".. 1st time kot!.. ;) Mujur bapanya me'reply' dengan nada ~~Layan~~~ Kalau tidak, segan juga dia...

Selesai mereka berceloteh, aku terus mengambil tempat untuk berkongsi perihal bapaku pula. Sangat mengambil berat, terutama perihal 'Si Merah'. Dan bermacam-macam lagi. Bangga aku mempunyai bapa sepertinya, sanggup melayan kerenah anak yang macam-macam macam aku dan mereka(K. Long, Omie, Azam, Afiq).

Aku mengakhiri perbualan dengan membuat kesimpulan, "Rupanya ayah pun seronok bila anaknya menceritakan masalah kepadanya. Cuma, kadang-kadang kita terlalu berfokus kepada emak, hingga tidak perasan yang ayah juga sedia menjadi pendengar setia"..

Terus aku berkhayal, syukur diberi nikmat berayah. Buat sahabat-sahabat, kadang-kadang kita kurang rapat dengan ayah, jika dibandingkan dengan emak. Jangan lupa, ayah juga banyak jasanya buat kita. Selagi masih kita mampu menghirup nafas kurniaanNya, berbaktilah sepenuh hati buat ibu bapa. Kerana kita tidak tahu, bila masanya jantung ini akan berhenti degupannya..........



0 comments:

Post a Comment