Wednesday, November 30, 2011

Ungu lagi...


"Hm..esok Hari Ungu!", bisik hatiku sambil membelek memilih baju untuk ke kelas esok.

Ke kelas seperti biasa, Siasah Syar'iyyah, Dr. Wadoud berketurunan Saudi petah berkata-kata dalam bahasa ibundanya. Mungkin salah satu agenda di peringkat pentadbiran meletakkan tenaga pengajar berbangsa Arab untuk subjek Siasah Syar'iyyah, agar pelajar menjadi mayat kaku. Lama aku memikir hal ini, tidak terdaya para pelajar yang sudah lekat lidah tulen keMelayuannya untuk bertanya soalan-soalan 'panas' berhubung Siasah Syar'iyyah. Ohh! Astaghfirullah.. Cuba bersangka baik, semoga segala yang diajari olehnya mudah untuk diadaptasi dalam bentuk praktikal di luar sana nanti.


Bukan itu topik utamanya, kaki terus melangkah menuju ke tempat biasa, mencari ketenangan bersendiri di 'Bakeri Zar'. Mengunyah, mata menyeleweng entah ke mana sambil berkhayal memikirkan banyak hal, tiba-tiba kelibat beberapa siswi mendesak mata untuk terpana. Kesemuanya ungu! Aih.. Senyum terukir.. Geleng dan meneruskan misi menghabiskan roti cheese dengan cecahan Milo Ais.


Sebaik roti dihayun ke dalam mulut, secara refleks kepala diangkat atas gesaan ingin melihat siswi yang melewati di hadapanku. Juga Ungu!! Segera kuhabiskan sisa makanan yang berbaki untuk berangkat pulang. Syukur pagi ini hanya satu kelas sahaja, manakala kelas Fiqh Mawarith dibatalkan. Moga Dr. Redzuan Awang pulih segera seperti sediakala.

Langkah diayun memulakan ekspidisi keberangkatan pulang, terpesona aku melihat sekumpulan rakan yang juga berUngu-unguan. Langkah terus menapak, kedai fotostet, juga bertuankan tuan berwajah Ribena. 'Kebetulan' atau 'Perancangan'? Lirik mata pantas mengubah pandangan ke Warung Waffle, mana tahu kalau-kalau mereka juga mendokong 'Harapan Baru Mahasiswa'. Malangnya, mereka masih di tampuk lama, tidak menyahut panggilan Hari Ungu. =) (Xpe, teruskan meniaga, waffle akak sedap!)


Ramai juga berungu hari ni. Sememangnya semua mahasiswa maklum hari Khamis adalah Hari Ungu. Erk.. ada juga pihak yang cuba meuar-uarkan 'Tsunami Biru' mereka, tetapi tidak menjadi fenomena pula. Dan, peuar-uaran mereka tenggelam begitu sahaja, mungkin perlukan usaha lebih mengembalikan semula saingan sihat.



Dalam perjalanan pulang, sendiri aku melayan khayalan mengimbau detik-detik kemenangan Gabungan Mahasiswa pada malam hari di mana ribuan mahasiswa turun di Dataran Gemilang untuk sama-sama meraikan kemenangan. Beratus-ratus kenderaan bermotor sama-sama mengelilingi Bumi Kampus terCINTA Universiti Kebangsaan Malaysia dan terus menuju ke Masjid UKM. Allah!! Semuanya sujud syukur atas nikmat kemenangan.
Aku Rindu Detik Itu!!


Hampir setahun sudah berlalu rupanya. Tidak sedar, Pilihanraya Kampus bakal menyusul lagi. Semoga yang hak tetap jelas haknya agar mahasiswa tidak tersirna dalam memilih.
Ungu Pilihan kami! Bulat Tekad Kami!!

0 comments:

Post a Comment